Driftinformation Realtidsmätaren

Lokal felsökning

Genom att läs av LED på dongeln kan man få fram nyttig information som kan vara bra att ha vid felsökning och vid kommunikation med vår kundservice.

Färg på LED Tillstånd på LED Aktivitet Anmärkning
Röd/blå OFF Dongel ej ansluten. Kontrollera att dongeln är korrekt ansluten i HAN-porten.
Röd ON Spänningsatt dongel. HAN-porten ansluten och matar dongel.
Blå OFF Ingen Wi-Fi-anslutning. Kontrollera wifi-hemmanätverket. Ominstallera dongeln i nätverket.
Blå ON Ansluten till Wi-Fi men får ingen data från elmätaren. Är HAN-porten öppen? Kontrollera med Kundservice.
Blå Blinkar sakta Normalsituation. Elmätaren sänder data till plattformen. Om ingen data visas i appens realtidsmätare så är det fel i plattformen. Kontakta kundservice.

Nollställning av dongeln

Om man av någon anledning inte lyckas ansluta dongeln till sitt nätverk kan man nollställa den och påbörja installationen från början. Man behöver även nollställa dongeln och återansluta den till sitt nätverk om man bytt lösenord på sitt WiFi, bytt router eller på annat sätt ändrat inställningar i sitt hemnätverk.

Så här gör du

  • Se till att dongeln har strömförsörjning via kabeln från HAN/P1-porten på elmätaren.
  • På dongeln finns ett litet fyrkantigt hål i ena hörnet där man sticker ner en nål eller annat smalt objekt. Tryck ner knappen som finns innanför hålet.
  • Håll knappen intryckt i ca 20 sekunder tills det blinkat först snabbt 4 gånger och sedan långsamt 3 gånger. Släpp knappen, dra ur kabeln från dongeln.
  • Vänta 20 sekunder, starta sedan om dongeln genom att sätta i kabeln igen.
  • Genomför installationsprocessen från början.

Lyckas ni inte med att få igång Realtidsmätaren så kontakta kundservice så hjälper vi till så att ni kommer igång.