Barn slänger sopor

Om förändringarna

Sedan 1 januari 2024 är det vi på Västervik Miljö & Energi som ansvarar för insamlingen av allt förpackningsavfall från hushållen. Samtidigt påbörjas en omställning, baserat på nya lagkrav gällande hela landet, som ska säkerställa möjligheterna för separat utsortering av matavfall, både för hushåll och verksamheter.

Om förändringarna

Sedan 1 januari 2024 är det vi på Västervik Miljö & Energi som ansvarar för insamlingen av allt förpackningsavfall från hushållen. Samtidigt påbörjas en omställning, baserat på nya lagkrav gällande hela landet, som ska säkerställa möjligheterna för separat utsortering av matavfall, både för hushåll och verksamheter.

Västerviks nya sortering

Liksom alla kommuner i Sverige står vi i Västerviks kommun inför ett stort förändringsarbete gällande sortering och hantering av vårt gemensamma avfall. Sedan årsskiftet 2024 ansvarar Sveriges kommuner för insamlingen av förpackningsavfall samt för återvinningsstationerna i kommunen. Senast 2027 ska alla invånare kunna sortera alla sina förpackningar direkt vid sin bostad/fastighet.

Denna omfattande hållbarhetsresa syftar till att förbättra och förenkla vår gemensamma vardag. Även om det mesta är tänkt att flyta på som vanligt kommer det också innebära några förändringar. På dessa sidor vill vi hjälpa dig genom att enkelt informera om vilka, så att vi tillsammans kan fortsätta hålla vår kommun ren och fin.

Sortering blir obligatoriskt för alla – både för verksamheter och hushåll. 

Läs mer om vad som gäller för dig 

För dig som bor i villa eller fritidshus

För dig som bor i flerfamiljshus

Vad gäller för svåråtkomliga platser?

Informationsfolder

Läs mer i vår informationsfolder här

 

Här är de olika delarna i omställningen

Etapper för införande av Fastighetsnära insamling-FNI

Etapp 1-Villor och fritidshus på fastlandet

Under en period på ca 3 månader hösten 2024 kommer nya sorteringskärl att köras ut till de kunder som behöver. Inaktuella eller trasiga kärl byts samtidigt ut.

Etapp 2-Flerfamiljshus och verksamheter

Under 2024 och början av 2025 kontaktas samtliga fastighetsägare för att få förslag på upplägg för sin sortering. Därefter under 2025 körs uppmärkta och taggade kärl ut löpande till de fastigheter som behöver justering.

Verksamheter kontaktas löpande om matavfallssortering under 2024 - 2026 varefter abonnemang skapas/justeras. 

Etapp 3-Skärgård och svåråtkomliga platser

Här kommer vi att ha dialog och information eftersom platsförhållandena ofta är specifika.
Under 2024 påbörjas samråd med skärgårdsföreningar och samfälligheter, samt även med enskilda privatkunder där nuvarande hämtplats är svåråtkomlig, för att finna anpassade lösningar för utsortering och hämtning.

Övertagande av insamlingsplatserna

Sedan 1 januari 2024 ansvarar vi över driften och skötseln av insamlingsplatserna i kommunen. Här ställer vi höga krav på oss själva med renhållning och tömning. Eventuella fel och brister anmäls direkt till oss.

Här hittar du återvinningsstationerna och gör felanmälan

Inventering

Tack för ditt tålamod och tack för hjälpen!

Under perioden 1 februari till 30 april 2024 genomfödes en inventering av samtliga kärl i kommunen för att märka upp och identifiera de kärl som behöver bytas ut. Genom att registrera dem i vårt digitala system säkerställer vi att rätt kärl hämtas i rätt tid! Vi kommer att köra en uppsamlingstur under hösten 2024. 

Ruttoptimering

Ruttoptimeringen effektiviserar avfallshämtningen med bland annat bränslebesparing som positiv följd.

Tack vare att tekniken går framåt har vi under det senaste året genomfört en omfattande och grundlig inventering och utvärdering av verksamheten. Vi kan se att med åren har antalet hushåll blivit fler och antalet tunnor likaså. I och med att hela verksamheten blivit digitaliserad har vi fått helt nya förutsättningar att effektivisera verksamheten. 

Vecka 18 (2024) började vi med nya, effektivare körturer för våra hämtningsfordon för att inte åka onödiga sträckor. På så sätt sparar vi både tid, bränsle och miljö samt skapar en bättre arbetsmiljö för vår personal. Ruttoptimeringen innebär att vissa kunder fått ändrade dagar när vi hämtar tunnan. Men i slutändan kommer det att bli enklare för dig som kund.