Vanliga frågor om faktura & betalning
Till vilket kontonummer ska jag betala?
Betalningsinformation hittar du längst ned på din faktura. Använd OCR-nummer som betalningsreferens eller betala med det bifogade inbetalningskortet.
Kontonummer
Plusgiro 490 14 04-6
Bankgiro 5245-5060
Hur betalar jag från utlandet?
När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida.
BIC/ SWIFT-kod
NDEASESS
IBAN-nummer
SE 169 500 009 960 264 901 4046
Det kan vara bra att vara medveten om att banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen, den läggs till på betalningen.
Fakturaförklaring - Elhandelskund med rörligt avtal
Från och med 1 januari specificeras ditt rörliga elpris på ett tydligare sätt, eftersom det kommit nya lagkrav som gäller alla elhandelsföretag. Fakturan är nu uppdelat i medelspotpris, rörliga kostnader, fast avgift och fast påslag. Förändringen innebär inga nya kostnader, utan ska göra det tydligare vad du betalar för och enklare att jämföra priser.
Under "Läs mer" hittar du hjälp för att förstå det nya utseendet på fakturan.
Elavtal med rörligt elpris
- Medelspotpris beräknas genom att ta ett genomsnitt av månadens alla timpriser på elbörsen Nord Pool utan hänsyn till när förbrukningen har skett.
- Rörliga kostnader består av profilkostnad, handelskostnader, elcertifikat och kostnader för ursprungsgarantier. Dessa kostnader varierar från månad till månad. Profilkostnad kan även kallas volymvägning. Prissättningen av ditt avtal byggs upp från det raka medelvärdet av Nord Pools timpriser. Men som elhandlare betalar vi för varje timme för sig. Eftersom kunderna oftast förbrukar mer när priserna är högre och mindre när priserna är lägre, så får vi en högre kostnad än det raka medelvärdet. Mellanskillnaden kallas profilkostnad. Du betalar snittet vi haft i profilkostnad i aktuellt elområde under månaden. I handelskostnaderna ingår de avgifter vi får betala för att kunna handla med el samt balans- och kreditkostnad. Det är avgifter till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool.
- Fast påslag är det prispåslag du betalar per kilowattimme, utöver elpriset enligt ditt avtal. Prispåslaget finns för att täcka våra kostnader och vår vinst.
- Fast avgift är en fast kostnad som baseras på antalet dagar i månaden.
- Fast påslag elcertifikat ingår som en del i Rörliga kostnader och skapades genom lag för att gynna förnybar produktion. Som elhandelsföretag är vi skyldiga enligt lag att köpa elcertifikat motsvarade en viss kvot av våra kunders elanvändning. Lagen om elcertifikat infördes 2003 för att stimulera utbyggnad av elproduktion från förnybara energikällor.
- Moms är 25 procent och beräknas utifrån totalsumman av alla kostnader.
Elavtal med timpris
Från och med 1 januari specificeras ditt timpris elpris på ett tydligare sätt, eftersom det kommit nya lagkrav som gäller alla elhandelsföretag. Fakturan är nu uppdelat i spotpris och rörliga kostnader fast avgift och påslag. Förändringen innebär inga nya kostnader, utan ska göra det tydligare vad du betalar för och enklare att jämföra priser.
- Spotpris är ditt individuellt beräknade elpris. Spotpriset som redovisas på fakturan är ett medelspotpris, detta beräknas genom att ta ett genomsnitt av hur mycket el du har förbrukat över månadens alla timmar och till vilket pris detta har skett. Du betalar för det verkliga priset per timme. Priserna som ligger till grund för detta är Nord Pools timspotpriser.
- Rörliga kostnader består av handelskostnader, elcertifikat och kostnader för ursprungsgarantier. Dessa kostnader varierar från månad till månad. I handelskostnaderna ingår de avgifter vi får betala för att kunna handla med el samt balans- och kreditkostnad. Det är avgifter till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool.
- Fast påslag är det prispåslag du betalar per kilowattimme, utöver elpriset enligt ditt avtal. Prispåslaget finns för att täcka våra kostnader och vår vinst.
- Fast avgift är en fast kostnad som baseras på antalet dagar i månaden.
- Fast påslag elcertifikat ingår som en del i Rörliga kostnader och skapades genom lag för att gynna förnybar produktion. Som elhandelsföretag är vi skyldiga enligt lag att köpa elcertifikat motsvarade en viss kvot av våra kunders elanvändning. Lagen om elcertifikat infördes 2003 för att stimulera utbyggnad av elproduktion från förnybara energikällor.
- Moms är 25 procent och beräknas utifrån totalsumman av alla kostnader.
Vad händer om jag har gjort fel vid inbetalning?
Här kan du läsa mer om vad som händer om du betalat in för mycket, betalat in för lite eller om du betalat och angett felaktiga uppgifter.
Betalat för mycket
Har du betalat in för mycket kontrollerar vi om du har tidigare förfallna fakturor. Har du förfallna fakturor hos oss justeras inbetalningen mot den förfallna fakturan. Har du inget förfallet hos oss kommer beloppet att avräknas mot kommande faktura/-or. Vill du att tillgodosaldot återbetalas till dig, vänligen kontakta vår kundservice.
Betalat för lite
Är det inbetalt ett mindre belopp än vad som står på fakturan så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.
Felaktiga uppgifter
Om du har angett fel uppgifter behöver vi veta följande för att kunna leta rätt på betalningen:
- Datum då betalning drogs från ditt bankkonto eller när fakturan betalades via bankens eller ombudets kassa.
- Till vilket Bank- eller Plus Giro betalningen gjordes.
- Beloppet du betalade in.
- Referensen du angav - även om den var felaktig
Kontakta oss på 0490-25 70 50 så hjälper vi dig!
Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?
Betalningspåminnelse
- Betalas inte din faktura i tid skickar vi ut en påminnelse.
- Utskicket sker per automatik då en faktura är förfallen till betalning.
- På Mina sidor kan du se betalstatus på alla dina fakturor från oss.
Dina fakturor hittar du på Mina sidor
Bra att veta om betalningspåminnelse
Kontrollera att du angivit rätt OCR-nummer och belopp på din inbetalning - båda uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet.
Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.
Avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästkommande faktura.
Inkassokrav från Intrum Sverige AB
Om fakturan inte betalas efter betalningspåminnelsen överlämnas fordran till Intrum Sverige AB för vidare inkassoåtgärder och ytterligare avgifter tillkommer.
- Alla frågor gällande inkassokravet ställs direkt till Intrum Sveriges kundtjänst.
- Telefonnummer hittar du i brevet du du fått från Intrum Sverige.