Energi till förändring
Kommande utmaningar och förändringar
Liksom alla kommuner står Västervik inför ett stort förändringsarbete gällande sortering och hantering av vårt gemensamma avfall. Från och med 2024 tar alla Sveriges kommuner över ansvaret för insamlingen av förpackningsavfall. Med start i januari 2024 börjar vi en hållbarhetsresa som kommer att förbättra och förenkla vår gemensamma vardag. Det kommer först göras genom att vi tar över ansvaret för återvinningsstationerna. Senast 2027 kommer du kunna sortera alla dina förpackningar direkt vid din bostad/fastighet. Det mesta är tänkt att flyta på som vanligt, men det kommer också innebära några förändringar. Här vill vi enkelt informera om vilka, så att vi tillsammans kan fortsätta hålla vår kommun ren och fin.
Sortering blir obligatoriskt för alla – både för verksamheter och hushåll.
Vad gäller för dig som är fastighetsägare till flerfamiljshus?
Vad gäller för verksamheter och säsongsverksamheter?
Läs mer i vår informationsfolder här
Här är de olika delarna i omställningen
Övertagande av insamlingsplatserna
Sedan 1 januari 2024 ansvarar vi över driften och skötseln av insamlingsplatserna i kommunen. Här ställer vi höga krav på oss själva med renhållning och tömning. Eventuella fel och brister anmäls direkt till oss.
Inventering
Tack för ditt tålamod och tack för hjälpen!
Under perioden 1 februari till 30 april 2024 genomfödes en inventering av samtliga kärl i kommunen för att märka upp och identifiera de kärl som behöver bytas ut. Genom att registrera dem i vårt digitala system säkerställer vi att rätt kärl hämtas i rätt tid! Vi kommer att köra en uppsamlingstur under hösten 2024.
Ruttoptimering
Ruttoptimeringen effektiviserar avfallshämtningen med bland annat bränslebesparing som positiv följd.
Tack vare att tekniken går framåt har vi under det senaste året genomfört en omfattande och grundlig inventering och utvärdering av verksamheten. Vi kan se att med åren har antalet hushåll blivit fler och antalet tunnor likaså. I och med att hela verksamheten blivit digitaliserad har vi fått helt nya förutsättningar att effektivisera verksamheten.
Vecka 18 (2024) började vi med nya, effektivare körturer för våra hämtningsfordon för att inte åka onödiga sträckor. På så sätt sparar vi både tid, bränsle och miljö samt skapar en bättre arbetsmiljö för vår personal. Ruttoptimeringen innebär att vissa kunder fått ändrade dagar när vi hämtar tunnan. Men i slutändan kommer det att bli enklare för dig som kund.